Poskytujeme kompletný servis a starostlivosť o automatickú prevodovku
Automatické prevodovky – typy OPRAVA A REPAS
Oprava automatických prevodoviek – opravujeme automatické prevodovky všetkých osobných automobilov, terénnych automobilov a ďalších! Sme schopní opraviť každú automatickú prevodovku, najmä tie, ktoré sú opísané nižšie.
- klasické automatické prevodovky
- dvojspojkové automatické prevodovky
- Prevodovky DSG (Direct Shift Gearbox) namontované v Volkswagen Polo, Golf, Jetta, Vento, Bora, Eos, Touran, New Beetle, Passat, CC, Sharan, Scirocco, Tiguan, Caddy, Transporter; Audi (S tronic) TT, A1, A3, S3, A4 i S4 (B8), A5, A7, A8 (D4), Q5 i R8; Seat Ibiza, Leon, Altea, Toledo, Alhambra,Tarraco,Ateca Skoda Fabia, Octavia, Rapid, Roomster, Scala Superb I ,II,III, Yeti ,Karoq,Kodiaq,Kamiq
- prevodovky Power Shift /DCT450, DCT451, DCT470/Ford Kuga,Galaxy,S-max,Focus,Mondeo
- prevodovky PDK Porsche
- prevodovky DCT – BMW, Hyundai, Kia
- prevodovky EDC – Renault
- prevodovky TCT – Alfa Romeo
- Automatické prevodovky CVT (Continously Variable Transmission) namontované napríklad v Audi (Multritronic); Nissan, Toyota.
Príznaky porúch prevodovky
Bežnými príznakmi problému s automatickou prevodovkou sú odpojenie pohonu, žiadny spätný chod, žiadne vysoké prevodové stupne, trhanie alebo viditeľný únik oleja. Prevodovka pracujúca v chlade (prvých 20 minút po naštartovaní) sa často správa úplne normálne a po dosiahnutí prevádzkovej teploty začne trhať alebo šmýkať. Radí párne alebo len nepárne rýchlosti. Pokiaľ máte nejaký s týchto príznakov neváhajte nás kontaktovať aby sme spravili poriadnu diagnostiku predídete tým nechceným výdavkom.
Diagnostika automatickej prevodovky
Pri správnom použití je prevodovka veľmi odolná, ale vzhľadom na to, že jej konštrukcia je zložitejšia ako pri manuálnej prevodovke, je náchylnejšia na poruchy. Oprava prevodovky je často nevyhnutná kvôli konštrukčným chybám, starému alebo nesprávnemu oleju alebo jeho nedostatku a kvôli veľkému počtu najazdených kilometrov. Najčastejšou poruchou automatických prevodoviek je mechanické poškodenie za jazdy, poškodenie gumových prvkov, teda tesnení, spôsobuje únik oleja a zároveň pokles tlaku v systéme, čo prispieva k spáleniu trecích kotúčov, prasknuté koše. Hydraulické regulátory sú tiež často poškodené nečistotami cirkulujúcimi v hydraulickom okruhu hlavne pri nesprávnej výmene oleja.
Najdôležitejšou, aj najťažšou úlohou je správne diagnostikovať závadu, presne lokalizovať chybu a určiť, čo spôsobilo problémy s automatom čiže opraviť príčinu nie už len príznak.
Používame k tomu modernú značkovú počítačovú diagnostiku. Do pamäte elektroniky automatickej prevodovky sa pomocou senzorov zapisujú informácie o otáčkach prevodovky, tlaku prevodového oleja, rýchlosti vozidla, ako aj všetky chyby a nedostatky. Vďaka diagnostickému prístroju vieme tieto informácie z pamäte vyčítať.
Ako sami zistíte, že niečo nie je v poriadku s vašou automatickou prevodovkou?
- nedokonalé radenie (šklbanie, trhanie, dlhé preraďovanie, buchnutie pri preraďovaní)
- nezaradí žiadny prevodový stupeň
- za studena ide, za tepla neradí plynule
- nejde spiatočka, ale dopredu auto ide, alebo naopak,radíi len parne alebo len nepárne rýchlosti
- preklz prevodovky (otáčky motora idú hore, ale auto riadne nezrýchľuje)
- oneskorene radí so zvýšením otáčok
- pri radení stúpnu otáčky
- kolíšu otáčky
- po určitom čase jazdy naskočí núdzový režim
- ide iba núdzový režim
Výmena oleja v automatickej prevodovke správnym dynamickým spôsobom
Najčastejšou príčinou poruchy automatickej prevodovky je opotrebovaný nemenený olej
Akýkoľvek olej stráca časom a používaním svoje vlastnosti, stáva sa opotrebovaným a nevhodným na ďalšie používanie. Keď nastane opotrebovanie oleja, je potrebné ho vymeniť, pretože už neslúži tak ako by mal.
Olej v motore je menený v pravidelných intervaloch a užívatelia motorových vozidiel sa nad týmto faktom vôbec nepozastavujú. Na rozdiel od toho výmena oleja v automatickej prevodovke ešte stále vyvoláva značné diskusie a polemiky. Avšak pri bližšom pohľade na konštrukciu automatickej prevodovky vidíme, že je neporovnateľne viac citlivejšia na kvalitu a čistotu oleja než motor, pretože olej v nej hrá veľmi dôležitú úlohu.
Slúži na mazanie, chladenie, hydromenič ho využíva na prenos celkového krútiaceho momentu a výkonu motora (hrubá sila), v hydrorozvádzači teda mechatronike je využívaný na ovládanie preraďovania rýchlostných stupňov (jemná mechanika) a stláčanie spojkových skupín.
Prevádzkou vozidla sa v oleji uvoľňuje oter z lamiel a ložísk automatickej prevodovky a zároveň sa mení jeho tepelná stabilita. Skĺbiť takto rozdielne funkcie do jedného oleja je náročné a následkom toho je olej v automatickej prevodovke extrémne zaťažovaný. Z uvedeného vyplýva, že ak príde k jeho opotrebovaniu a tento olej už stratil požadované vlastnosti, má to dopad na fungovanie celej automatickej prevodovky.
Pretože akákoľvek zmena vlastností prevodového oleja, ovplyvňuje prácu automatickej prevodovky ako celku.
Až 80% porúch automatických prevodoviek je zapríčinených opotrebovaným olejom, ktorý nemá požadované vlastnosti.
Automatická prevodovka zo začiatku začína vykazovať chyby v menšej intenzite, ktoré sú niekedy pre klasického užívateľa takmer nepostrehnuteľné. Táto intenzita sa časom zvyšuje, až môžete jazdou s opotrebovaným prevodovým olejom spôsobiť poškodenie niektorej z častí automatickej prevodovky, prípadne ju úplne znefunkčniť. Preto vo veľa prípadoch pri včasnej výmene oleja prestane automatická prevodovka chyby vykazovať. Zároveň však jeho neskorá, nepravidelná alebo žiadna výmena je dôvodom väčšiny porúch automatických prevodoviek.
Výmenu oleja v automatickej prevodovke je potrebné pravidelne vykonať po najazdení každých 60 000 km.
Po najazdení týchto kilometrov sa stáva olej už značne opotrebovaným. Pri spôsobe jazdy, kedy je automatická prevodovka značne zaťažovaná, tento interval môže byť ešte nižší.
Z dôvodu rýchleho opotrebovania oleja v automatickej prevodovke je potrebné ho vymeniť každých 60.000km nič také ako doživotná náplň neexistuje. Včasnou výmenou oleja v prevodovke môžete ušetriť nemalé náklady na jej neskoršiu opravu alebo celkový repas. Výmenu oleja môžeme rozdeliť na:
- statická výmena oleja našou spoločnosťou neodporúčaná
- dynamická výmena oleja takzvaný preplachový systém alebo transfúzny systém
Statická výmena oleja je tradičným gravitačným postupom. Táto metóda bohužiaľ umožňuje výmenu iba +/- polovice oleja, pretože časť oleja zostáva hlboko v automatických prevodovkách a piliny a rôzne nečistoty z opotrebenia prevodovky a jej častí ostanú alebo sa naplavia k mechatronike a poškodia ju časom určite niekedy aj ihneď preto túto možnosť ani neponúkame nakoľko skôr ublíži ako pomôže. Túto výmenu robia len slabšie vybavené servisy bez skúsenosti.
Na druhej strane dynamická výmena oleja v automatických prevodovkách umožňuje výmenu celého oleja v prevodovke aj v hydromeniči pokiaľ je ním prevodovka vybavená. Vďaka tomu sa do prevodovky prenáša úplne čerstvý čistý olej odporúčaný výrobcom prevodovky /žiadne náhrady nepoužívame/. Pre túto metódu je potrebné špeciálne vybavenie a rozsiahle skúsenosti mechanikov. Pri tejto výmene sa spotrebuje aj viac oleja a pridáva špičkový chemický prípravok.
Cena – oprava prevodovky
Cena automatickej opravy prevodovky závisí od stupňa poškodenia. Takéto náklady na opravu sa často dajú presne určiť až po vybratí z automobilu. Každá prevodovka je podrobne diagnostikovaná a na základe toho pripravíme presnú cenu nákladov na opravu aj časové rozhranie.
Ponúkame opravu a repas mechatroník pre všetky automobily
mechatronika napríklad DSG DQ381, DQ250, DQ380, DQ500 6 rýchlostná, 7 rýchlostná
na opravu používame len originál značkové diely, a preto poskytujeme na opravu 2 ročnú záruku ako na nový diel,možnosť prehratia software, úpravy prevodovky( podtáčanie) adaptácie, prispôsobenie immobilizéra a mnoho iného stačí sa len opýtať
Pre lepšie porozumenie rozdelenie typov bežných automatických prevodoviek
HYDRAULICKÉ PREVODOVKY
K preraďovaní jednotlivých stupňov sa využíva hydraulických elementov v závislosti na rýchlosti jazdy a otáčkach motora, pomocou páky na stredovom tuneli sa volí režim radenia.
Vozidlá s týmito automatickými prevodovkami majú nižšiu dosiahnuteľnú rýchlosť, menšie akceleráciu a asi o 10 – 15% vyššiu spotrebu.
Prevažne sa jedná o 3 stupňové prevodovky s mechanickou reguláciou. Transformátor nemá spojku premostenie.
obrázok – hydraulická prevodovka A670
Hydraulické prevodovky s elektronickou reguláciou
Konštrukcia prevodoviek so 4 prevodovými stupňami, regulácia pomocou elektromagnetických solenoidov. Transformátor vybavený spojkou premostenia, ktorá je v činnosti na 4. prevodový stupeň čím sa obmedzujú straty preklzom, nižšie úbytok výkonu a spotreba paliva.
obrázok – hydraulická prevodovka s elektronickou reguláciou 4L30E
Elektronicky riadené automatickej prevodovky (tiptronic)
Automatické 5 alebo 6stupňové prevodovky so systémom tiptronic majú všetky výhody a technické zvláštnosti automatickej prevodovky (dynamický program radenia). Tiptronic umožňuje v súbežné kulise (kulisa tiptronic) zasahovať do automatickej prevádzky. Rýchlostné stupne sú pritom ako u sekvenčné prevodovky motoriek alebo pretekárskych vozidiel radené za sebou. To znamená, že rýchlostné stupne sa posunutím radiacej páčky smerom dopredu zaraďujú nahor a posunutím dozadu sa podraďuje. Tiptronic poskytuje komfort automatickej prevodovky aj radosť z jazdy a športový štýl manuálnej prevodovky. Bezpečnosť, napr. Pri predbiehaní, zaisťuje automatické zaradenie vyššieho rýchlostného stupňa pri dosiahnutí medzného počtu otáčok. Športovo založený vodič profituje z podraďovaní a brzdenie motorom v zákrutách alebo pri jazde v kopcoch.
obrázok – elektronicky riadená automatická prevodovka (tiptronic)
Variátorové prevodovky (CTX, CVT, ECVT)
Ide o prevodovky s plynulou zmenou prevodového stupňa (CVT-Continuously Variable Transmission).
Rozjazd vozidla umožňujú skupiny trecích lamiel umiestnené vnútri prevodovky. Tieto prevodovky nemajú hydrodynamický menič. Prenos krútiaceho momentu zaisťuje klinový pás (remeň), ktorý je umiestnený medzi hnacím a hnaným kužeľovým bubnom (remenicou). Klinový remeň sa skladá z veľkého množstvom klinovitých segmentov, ktoré sú navlečené na špeciálnom páse o vysokej pevnosti v ťahu. Tento pás drží segmenty v určenej polohe, celý komplet funguje ako oceľový klinový remeň. Pretože sú segmenty navlečené voľne (aj keď tesne vedľa seba), je prenos výkonu možný iba tlakom. Remenice sú k sebe pritlačované silou 20 000 N, prevod je mazaný z dôvodu zníženia opotrebovania a odvodu tepla.
U tohto riešenia je výhoda vysokej životnosti a možnosti prenosu väčšieho výkonu (cez 100 kW) pri účinnosti 90 – 97%.
Nevýhodou je zlá dostupnosť náhradných dielov.
Variátorové prevodovka ECVT je založená na rovnakom princípe avšak s jedným rozdielom. Je vybavená špeciálnym elektromagnetickým meničom, ktorý umožňuje rozjazd vozidla.
U variátorové prevodovky Multitronic (vozidlá AUDI), je prenos výkonu ťahom pomocou špeciálneho článkovej reťaze s upravenými bokmi čapov, ktoré sú klinovito zbrúsené. Ide o mnohořadý reťaz so šírkou 38 mm z podobného materiálu, aký sa používa na výrobu valivých ložísk. Prítlačná sila vzhľadom k menšej styčnej ploche vzrástla na 65 000 N. Prenesený výkon je cez 150 kW / 300 Nm. Tento princíp vyvinula automobilka Porsche.
Koncepčne ide o bezstupňovou prevodovku, ktorá prenáša vysoké výkony motora bez prerušenia pri radení. Jadrom tohto revolučného plynulého automatického systému je špeciálny článková reťaz. Ten dokáže prenášať krútiaci moment až 310 Nm. Rozdiel medzi radenou prevodovkou a multitronic spočíva v skutočnosti, že najhospodárnejšie prevádzkové oblasť motora môže byť v Multitronicu aktivovaná nie zmenou pevných prevodových stupňov, ale článkovou reťazou, ktorý simuluje nekonečné množstvo prevodov. Článková reťaz sa presúva a napína medzi dvoma pármi hydraulicky nastaviteľných kužeľov, čím sa plynule mení výsledný prevod. Motor pracuje vždy v najhospodárnejšie oblasti otáčok a multitronic preto dosahuje nižšej spotreby paliva ako porovnateľné automatickej prevodovky, O zmenu prevodového pomeru sa stará špeciálne konštruovaný dvojitý hydraulický piest, ktorý reaguje veľmi rýchlo a presne na pokyny elektronickej riadiacej jednotky. Jednotka zhromažďuje a porovnáva rad prevádzkových dát a informácií a je umiestnená vo vnútri prevodovky v zadnej časti. Jazdný režim prevodovky je možné využiť v automatickom režime radiacej páky v pozícii D, alebo je možno „radiť“ ručne šesť (u modifikované verzie sedem) pevne definovaných virtuálnych rýchlostných stupňov. Pre manuálnu voľbu virtuálnych prevodových stupňov môže vodič využiť dva impregnované kolískové spínače na volante . olejovú náplň prevodovky tvorí celkom dva druhy kvapalín. Prvá je olej pre hypoidné súkolia a je aplikovaný do skrine diferenciálu. Druhou olejovou náplňou je špeciálny prevodový olej vyvinutý a použiteľný len pre uvedený typ prevodovky. Tento olej má mikroskopická telieska (háčiky), ktoré sú nutné pre dokonalý prenos trecích síl medzi článkovou reťazou a variátorovým súkolím.
Najčastejšie poruchy prevodovky Multitronic
- Cukanie pri rozjazde vozidla (roleta) – táto závada sa prejavuje najmä pri akcelerácii vozidla v rozsahu otáčok motora 1400 až 1600 ot / min. Príčinou tejto poruchy je nesprávny trecí pomer lamiel rozjazdovej spojky. Trecie pomer je daný prítlakom obložených lamiel. U prvých modelov prevodovkách bola spojka vybavená len šiestich lamelami, ktoré boli nahrádzané za siedmimi lamelovými. Veľmi dôležité je tiež presné nastavenie spojkové vôle lamiel, ktoré sa nastavuje na stotiny milimetra.
- Preklz prevodovky – ak dochádza k preklzu prevodovky, prípadne k výpadkom prenosu krútiaceho momentu motora, je nutné preveriť trecie kužeľové plochy variátorového súkolia a reťaze. Ak je závada diagnostikovaná včas, poškodenie je len na čelných plôškach článkovej reťaze. V opačnom prípade dochádza k poškodeniu oboch variátorových bubnov, ktoré je nutné vymeniť ako celok.
- Vozidlo je nepojazdné – najčastejšou príčinou je pretrhnutý článková reťaz. Závadu je možné veľmi rýchlo a jednoznačne určiť pri vypustení oleja. Na magnetu výpustné zátky budú nájdené jednotlivé články reťaze. Neodporúča sa už ďalšia manipulácia s vozidlom kvôli vzniku ďalšieho následného poškodenia.
- Núdzový režim prevodovky – signalizáciou na združenom paneli prístrojov je indikovaná elektronická porúch prevodovky. Ak kurzor rýchlostných stupňov trvalo svieti, je nutné vykonať diagnostiku a prečítanie pamäte závad. Veľmi často dochádza k poruche snímača zaradeného stupňa, ktorý chybne indikuje navolenú polohu voliča. Ten je umiestnený priamo na samotnom telese riadiacej jednotky a nemožno ho vymeniť samostatne, ale len s riadiacou jednotkou.
variátorová prevodovka CVT Multitronic
variátorová prevodovka CVT
reťaz
Mechanické prevodovky s dvoma spojkami (DSG)
Základom prevodovky DSG (Direct Shift Gear) je trojhriadeľová šesťstupňová prevodovka. Vnútri DSG je dvojica paralelne usporiadaných prevodoviek s dvoma vstupnými a dvoma výstupnými hriadeľmi. Z priestorových dôvodov sú vstupné hriadele vložené do seba (jeden z nich je dutý).
K rozjazdu vozidla slúži dvojčinná spojka. Spojka č.1 obsluhuje prevodové stupne 1, 3, 5 a spätný chod. Spojka č.2 s menším priemerom prenáša krútiaci moment
k prevodom 2, 4, 6 a je spojená s dutým hriadeľom. Viaclamelové spojkové kotúče pracujú v olejovom kúpeli, ktorá maže a súčasne chladí a umožňuje tak dlhšiu životnosť a širšie spektrum prevádzkových podmienok.
prevodovka DSG
spojka prevodovky DSG
nákres prevodovky DSG
Mechanické prevodovky s elektro-hydraulickým ovládáním
Konštrukčne 5-stupňová mechanická prevodovka, kde je vypínanie spojky a radenie prevodových stupňov pomocou elektrohydrostatických servomotorov.